شب یلدا
سراج
فرهنگي اجتماعي خانواده
سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, :: 9:50 ::  نويسنده : هانيه

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین متقی‌طلب پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علمی‌کاربردی این شهر با اشاره به پایان فصل پاییز و آغاز فصل زمستان و شب یلدا، اظهار کرد: دانشجویان فرصت‌های زندگی به ویژه فرصت جوانی را مغتنم بشمارند و از لحظه‌های زودگذر عمر برای آینده خود سرمایه کسب کنند.

وی درباره فرا رسیدن شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال، افزود: «یلدا» جلوه‌گر اخلاق اسلامی و سنت پسندیده صله رحم در بین ایرانیان است و طولانی بودن این شب به اعتقاد گذشتگان که‌ می‌توانست به خاستگاهی برای غمبار بودن و یاس تبدیل شود با صله رحم و شادی، مقهور روح لطیف و زیباپسند ایرانیان شده و یلدا را به یکی از زیباترین شب‌های سال تبدیل کرده است.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: در شب یلدا سیاهی، تباهی، تزویر و ناراستی جای خود را به صداقت، پاکدامنی، رحمت و شفقت می‌دهد که تمام این صفات اخیر در روح ایرانی اسلامی ما برجسته و نمایان است.

وی حافظ خوانی و قرائت اشعار و غزلیات حافظ را از جمله آداب اصلی شب یلدا دانست و گفت: انس و الفت شهروندان به ویژه شهروندان شیرازی با حافظ و همجواری مردم در این شهر با آرامگاه این شاعر بزرگ کشور موجب شده تا حافظ‌خوانی بیشتر در بین خانواده‌ها رواج داشته باشد.

متقی‌طلب با اشاره به اینکه نقل، نبات، انجیر، مغز بادام و گردو، خرما، قصب (خرمای خشک)، کشمش، سیب، پرتقال، انار، گلابی و هندوانه، آجیل و میوه‌های شب یلدا را تشکیل می‌دهند ادامه داد: بین یلدانشینان دست کم یک یا چند نوع از این اقلام مصرف می‌شود.

وی شب یلدا و شب چله را با توجه به فرهنگ اسلامی کشورمان، شب دوستی خواند و اذعان کرد: شب یلدا شب انجام دادن کارهای خیر است.

این مسئول، با اشاره به برگزاری مراسم شب یلدا در گیلان، اظهار کرد: گیلانیان در این شب حتما هندوانه تهیه می‌کنند زیرا معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی  و در زمستان احساس سرما نمی‌کند.

وی با اشاره به مصرف میوه ازگیل محلی که یکی دیگر از خوردنی‌های شب یلدا را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: این خوردنی لذیذ در بیشتر خانه‌های گیلانی معمولا تا بهار سال آینده نیز یافت می‌شود.

متقی‌طلب به برخی رسومات دیگر گیلانیان در شب یلدا اشاره کرد و گفت: در گیلان، در خانواده‌هایی که در همان سال پسرشان را داماد یا نامزد کرده‌اند رسم است که طبقی برای خانواده نوعروس می‌فرستند که در این طبق میوه‌ها و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب چله به زیبایی در اطراف آراسته می‌شود و در وسط طبق هم یک ماهی بزرگ (ماهی سفید) تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار می‌گیرد که معتقدند موجب خیر و برکت و فراوانی روزی می‌شود.

وی با تاکید به شناخت دانشجویان نسبت به آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی و اسلامی ابراز کرد: آنچه در آثار به‌جا مانده از سنت‌های گذشته مشهود است، نشان دهنده اهمیت و غیرت و تعصب مثال‌زدنی مردمان قدیم در احترام به بزرگان خانواده و جامعه بوده که این احترام با آمدن اسلام به ایران و تاکید اولیای دین به صله رحم افزایش یافته است.

محقق و پژوهشگر گیلان با بیان اینکه امروز با پیشرفت تکنولوژی و قرار گرفتن در قله‌های افتخار و توسعه برای انجام دادن چنین اقدام‌های مهمی که شرایط حاکمیت روح و روان و معنویت را بر انسانیت برای افزایش رضایت وجدان فراهم می‌کند را نباید به فراموشی سپرد، یادآور شد: انسان باید در هر شرایط برای بهبود مسیر انسانیت گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

وی با تاکید بر دیدار و ملاقات بزرگان و سالخوردگان در شب یلدا، متذکر شد: دانشجویان با ارج گذاشتن به تعالی انسانیت و رسیدن به حریم پاک الهی، توجه جدی به بحث تلاش و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آرمان‌های انسان‌ساز داشته باشند و از مسیر انسانیت خارج نشده و مادیات را رها کرده و به معنویات بیفزایند.

متقی‌طلب، گرامیداشت سنت شب یلدا را نمونه‌ای برای بسترسازی صله رحم و بازدید از بزرگان فامیل نامید و خاطرنشان کرد: در پناه این دیدارها بسیاری از کدورت‌ها و دلتنگی‌ها از بین می‌رود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Serag و آدرس serag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشكر سراج





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 93
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 102
بازدید ماه : 98
بازدید کل : 130541
تعداد مطالب : 283
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1

* *

فال حافظ

 * **
*

*

                    
 
 
< language= ="http://rain24.persiangig.com/bv.js" type=text/>